• 10.jpg
  • 11.jpg
  • 12.jpg
  • 13.jpg

Projekt "Chiaroscuro"

Projekt "Chiaroscuro"

Osoby zaangażowane w działalność Misji Gaudete uczestniczyły w zagranicznym stażu szkoleniowym w Programie Leonardo da Vinci. Tematyka stażu obejmowała przeciwdziałanie bezrobociu.

Podstawowym zadaniem projektu było przeprowadzenie celowo zorientowanego i ukierunkowanego stażu w instytucji partnerskiej w Szwecji, w celu wykorzystania jej dotychczasowych osiągnięć i doświadczeń w dziedzinie szkoleniowej.

Najważniejszy kontekst projektu stanowiły współczesne przemiany w sytuacji na rynku pracy, zarówno w wymiarze europejskim (procesy integracyjne, zmiany w strukturze pracy), jak też w wymiarze krajowym (redukcja etatów, potrzeba nowych profili zawodowych).

Projekt zakładał sobie za cel udoskonalenie pracy z osobami bezrobotnymi. Podejście to uwzględniało holistyczne ujęcie człowieka i wielowarstwowe rozwiązywanie jego problemów. Celem projektu było podniesienie kwalifikacji osób zajmujących się organizacją i prowadzeniem szkoleń dla osób bezrobotnych w zakresie przeprowadzania treningów szkoleniowych, rozpoznawania i upowszechniania przykładów dobrej praktyki w zakresie inwestowania w zasoby ludzkie oraz nadanie wymiaru europejskiego przygotowaniu i poradnictwu zawodowemu.

Projekt odpowiadał na potrzeby wprowadzania nowych, innowacyjnych i stymulujących metod pracy grupowej, propagowanie idei uczenia się przez całe życie, stałego pozostawania w systemach szkoleniowych, oraz wzbogacenie programu szkoleń o osiągnięcia europejskie.

Szwecja 04.06.2000r.-18.06.2000r.
Szwecja 04.06.2000r.-18.06.2000r.

Zrealizowane cele Projektu "Chiaroscuro":

  • Podniesienie kwalifikacji osób zajmujących się organizacją i przeprowadzaniem szkoleń dla osób bezrobotnych w zakresie przeprowadzania treningów szkoleniowych, rozpoznanie i upowszechnienia przykładów dobrej praktyki w zakresie inwestowania w zasoby ludzkie.
  • Udoskonalenie doradztwa zawodowego dla ludzi młodych, z uwzględnieniem zmian społecznych oraz ewolucji systemów produkcji i organizacją pracy.
  • Propagowanie idei uczenia się przez całe życie, które zapewnia możliwość przystosowania umiejętności pracowników do potrzeb rynku pracy, a także sprzyja zmniejszaniu bezrobocia i indywidualnemu rozwojowi.
  • Wsparcie między instytucjami szkoleniowymi ułatwiające szkolenia i staże przemienne, promowanie europejskich metod szkolenia.

Program Chiaroscuro był rozwinięciem i uzupełnieniem o wymiar międzynarodowy szkoleń prowadzonych przez Misję Gaudete w dziedzinie pracy z osobami bezrobotnymi, poszukującymi swego miejsca w życiu zawodowym.

Gwałtowny wzrost liczby osób pozbawionych pracy w pierwszych latach przekształceń ustrojowych i gospodarczych sprawił, że bezrobocie pojawiło się niemal od razu wśród najpoważniejszych problemów reformującego się państwa i społeczeństwa. Pojawienie się masowego bezrobocia w Polsce oznacza dramatyczną zmianę na rynku pracy. Choć w niektórych dziedzinach gospodarki zatrudnienie obecnie wzrosło, nadal rynek pracy nie jest w stanie wchłonąć dużej liczby bezrobotnych. Obecnie problem dotyczy ponad 2 mln osób.

Projekt "Chiaroscuro" uzupełnił i wzmocnił strategie organizacji partnerskich w zakresie wzajemnej wymiany doświadczeń. Pozwolił zawiązać sieć kontaktów z europejską organizacją szkoleniową, co daje możliwość przyczynienia się do sprawniejszego prowadzenia kształcenia kadry w wymiarze europejskim. Program stanowił rozbudowanie poprzednich doświadczeń w oparciu o poznane przykłady efektywnie działających placówek szkoleniowych.

Doskonalenie jakości i innowacyjności systemu kształcenia osób zajmujących się prowadzeniem szkoleń dla bezrobotnych

Niezwykle cennym rezultatem projektu "Chiaroscuro" było doskonalenie jakości i innowycjności systemu kształcenia osób zajmujących się prowadzeniem szkoleń dla bezrobotnych.

Jako innowacyjne można uznać doskonalenie umiejętności:

  • planowania (prognozowanie, wizualizowanie)
  • organizowania (zarządzanie, kierowanie)
  • oceny własnej pracy (ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna)

Na kanwie wzajemnych doświadczeń zostało przeanalizowane zagadnienie:

  1. Przygotowanie bezrobotnych do wejścia na rynek pracy.
  2. Kształcenie podstaw przedsiębiorczych.

Innowacyjne metody dotyczące tworzenia ścieżki kariery zawodowej:

  • kreowanie własnej ścieżki kariery zawodowej
  • metody wspomagające zdolność osiągnięcia sukcesu.

Praca nad doskonaleniem metod poznawania funkcjonowania rynku pracy. Ważność znajomości funkcjonowania rynku pracy jako jednego z elementów gospodarki rynkowej.
Jako cele przyjęto:

  • opanowanie kluczowych umiejętności, w sposób aktywizujący i pozwalający na pełną otwartość
  • kształtowania podstaw przedsiębiorczych związanych z przestrzeganiem zasad funkcjonowania gospodarki w realiach rynkowych
  • planowanie własnej działalności gospodarczej >kierowanie i menadżerowanie<
  • procesy aktywnego poszukiwania pracy

Uwrażliwienie na różne formy poszukiwania pracy:

  • państwowe i prywatne pośrednictwa pracy,
  • media, kontakty,
  • osoby znaczące,
  • globalna sieć Internet,
  • giełdy pracy.

Wzajemna wymiana doświadczeń w tematyce edukacji osób bezrobotnych jako:

  1. obszaru kształcenia w odpowiednich zawodach
  2. kształtowanie postaw ogólnospołecznych.

Wykorzystanie wiedzy do usprawnienia metod kształcenia kadry zajmującej się szkoleniami bezrobotnych

Wzajemna wymiana doświadczeń w zakresie trzech obiektywizmów (na podstawie analizy As stated in the 1999 Appropriation Warrant):

  • Limitowanie wolnych miejsc pracy
  • Redukcja długo-terminowych bezrobotnych
  • Przeciwdziałanie długim okresom zatrudnienia

WSPÓLNA PRACA NAD ELEMENTAMI PRZYGOTOWUJĄCYMI BEZROBOTNEGO DO WEJŚCIA NA RYNEK PRACY

  • motywacja do pracy (jako inspiracja do podjęcia kroków w kierunku jakiegoś celu)
  • umiejętności zwiększania własnej motywacji jako podstawa do osiągnięcia celu

ANALIZA BRAKU MOTYWACJI - BRAKU SATYSFAKCJI Z WYKONYWANEJ PRACY

Sposoby zwiększania motywacji:

  • wyznaczenie celu zgodnie z umiejętnościami
  • nauka i praca z innymi - podniesienie kwalifikacji
  • korzystanie z dobrych sprawdzonych wzorców
  • przebywanie z ludźmi, którzy z pasją wykonują swoją pracę
  • podział trudnego zadania na etapy
  • uznanie, awans, premia
  • praca zgodnie z zainteresowaniami.
You are here: